Häftig träning

Nu ikväll har vi varit på träning med blivande räddningshundar här i Blekinge. Jag och Gina fick vara med och testa på och jag måste säga att jag tyckte det var väldigt spännande. Idag var det runt sju hundar runt 1,5-2 år och alla hade hållt på med räddning ett tag. Vi började med att gå upp för en gallertrappa för att ta oss in i något slags hus som de byggt m h a stora baracker/containrar, lite svårt att förklara. Det är i varje fall två våningar och helt kolsvart där inne. Nu hade de även eldat i ingången så där inne var rökigt. Jag skulle gå igenom hela övervåningen för att sedan gå ner för en lång ramp/rör som ledde ut. Det sved lite i ögonen efter ett tag och man såg i stort sett igenting /jag visste ju ej heller vart vi skulle) men tillslut kom vi ut. Gina skötte sig bra och det var bara en gång då jag fick locka med henne.

Sedan skulle de gå in i ett stort långt rör, som en tunnel, där det satt en figurant i andra änden. Även det gick bra och bäst av allt är ju att man får godis när man kommit fram!
Det var många övningar med att hundarna skulle söka efter figuranter. Vi började med s.k. öppen retning. Det vill säga att Gina fick se när figuranten sprang och gömde sig för att sedan leta upp den. Jag tycker att det är perfekt träning för henne att självmant behöva gå fram till främmande människor och hälsa på dem eftersom hon kan vara rätt reserverad. Mycket träning på detta fick hon och jag trodde att det skulle gå sämre än vad det gjorde. Hon var tvärtom mot vad jag trott glad när hon hittade den gömda människan och fick gottis!

Det är även mycket annan bra träning, bl.a. får hundarna lära sig att vänta då någon annan hund arbetar och att vara uppbunden. Väldigt nyttig träning för Gina då hon inte är helt förtjust när matte går i väg och pratar med någon annan hund. Vi var på samma ställe som vi var på med valpkursen och där finns som sagt var massor av miljöträning. Idag var även några från Räddningtjänsten där och tränade med motorsåg så miljöträning blir det allt!

Deltagarna tyckte att Gina var jätteduktig för att vara första gången. Det finns mycket att öva på, såklart, men hon har tydligen förutsättningarna för det. Gruppen tränar en gång i veckan på olika platser här i Blekinge och de ville ha med mig och Gina i fortsättningen! Dock kan vi inte på måndag, då nästa tillfälle skulle vara, för att vi har agilitykurs de kvällarna. Nu vet jag dock inte hur det blir med det på måndag då det var någon som började löpa igår kväll. Jag får se hur humöret är, märkte inte mycket på henne förra löpet men vi får se.

Imorgon blir en rolig dag för Gina. Klassen ska på friluftsdag till Sternö hela dagen. Vi frågade om man fick ha hund med sig och det gick bra! Lilla Sniff får hänga med tillsammans med rätt många andra hundar (bl.a. hennes kompis dvärgschnauzern Majken) så det blir minsanna skoj för dem. Jag ska lägga ett par spår så tar vi dem någon gång under dagen. Är jättefint ute på Sternö och vädret ska bli bra så det ska bli roligt.

Nu är det en väldigt trött hund, vi tränade 2,5 h, som vill att matte ska gå och lägga sig så att hon själv kan krypa ner..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0