Spår

Avslutningen på lydnadskursen igår var jätterolig! Dock tråkigt att den är slut nu men jag ska inte klaga eftersom vi redan har börjat en ny. I varje fall så började vi med hundarna i bilarna för att ha lite genomgång i hur man lägger spår. Det uppskattade jag väldigt eftersom jag vill lära mig hur man gör! Sedan fick varje hundförare gå ett rakt spår på ca. 100 m. De flesta, inklusive jag, hade aldrig testat på att spåra med sina hundar på "riktigt". I slutet la jag falukorvsbitar. Sedan skulle man gå rätt ut och tillbaka för att inte hunden ska lära sig att spåra i bakspår. (Här har man lärt sig nya ord!) De fick ligga i ungefär 20 min innan vi en och en tog ut hundarna för att spåra. De flesta var måttligt intresserade utan luktade på annat istället. Jag stod bara och hoppades på att Gina överhuvudtaget skulle förstå vad hon skulle göra och att hon med lite tur skulle hitta korvbitarna. En av ledarna, Mikael, gick med bakom för att se hur det gick för hundarna. När det var vår tur gick jag fram med Gina där spåret började och, håll i er nu, hon tog det direkt!  Rätt på det och sedan bar det av fort framåt i rätt riktning. Vi följde bara tyst efter henne och hon jobbade på mycket intensivare än vad jag ens hade vågat hoppats på. Det tog inte lång tid innan hon nådde målet och slukade de mumsiga godsakerna där. Det var en solklar tia sa Mikael (antar att det är bra) och han gav oss rätt mycket tips om hur vi skulle gå vidare. Bl.a. kan jag nu direkt öka spåret till runt 200 m och även lägga in en lätt böj. Det var roligt att bli lite sporrade i detta för det är himla roligt! Sedan fick vi även testa på uppletande. Inte ville Gina hämta någon liten boll först utan hon kom tillbaka glad i hågen med en stor pinne istället. Jag fick gå ut och leka med den innan hn tyckte att den var roligare och bar tillbaka den istället. Efter det fikade vi, utväderade kursen och de som ville kunde anmäla sig till att gå fortsättningskurs till hösten.

Imorgon är det studiedag så jag är ledig. Då ska vi gå på skogsutflykt med labradorerna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0